Verslagen 2016

Kerstbrunch 2016,

Wist u dat: ruim 400.000 ouderen in Nederland de feestdagen alleen doorbrengen? 

Door een samenwerkingsverband met het Nationaal Ouderenfonds, Zorgbeleving de Blauwe Vlinder en de Stichting Hart voor de Zorg konden we ook dit jaar weer wat betekenen voor deze doelgroep en 60 klanten uitnodigen voor een geweldig kerstbrunch buffet bij het Van der Valk Hotel in Middelburg.Aanmeldingen werden gedaan door de medewerkers uit de zorg die de klantsituatie vaak het beste kennen en op deze manier wat extra’s konden betekenen voor hun klant.

 

Dan vraag je jezelf af, wat is dan eenzaamheid? Daar zijn volgens mij heel wat definities over. Voor mij is eenzaamheid wanneer je jezelf alleen voelt en dat is voor mijn buurvrouw weer op een ander moment als voor mij. Maar je zal je maar eenzaam voelen met deze dagen. Wat is het dan geweldig om op deze manier wat te kunnen betekenen. Dat is voor mij waar Kerstmis over gaat, samen zijn, met elkaar.

 

Natuurlijk ben je op een dag als deze niets zonder de nodige vrijwilligers die de gasten met raad en daad terzijde staan. En gelukkig hebben die zich dan ook weer spontaan aangemeld als ware kanjers.

 

Op 19 december was het zover, en konden we onze klanten als gasten ontvangen bij het van der Valk Hotel in Middelburg voor een geweldig kerstbuffet en dat is super. Wat had de kok (of koks) weer zijn best gedaan en wat zag het er allemaal weer mooi uit. Wat is het dan heerlijk om te zien hoe mensen contacten leggen en zichtbaar genieten. Af en toe een hand op een hand , een wang en een zoen. Vrijwilligers die heen en weer vliegen met borden vol lekkernijen voor diegene die niet zelfstandig naar het buffet konden lopen. Gelach en gegniffel, er waren een heleboel gasten opgegeven met diabetes, heb er die dag geen 1 ontdekt , de toetjes gingen er goed in. We leven vandaag en morgen is nog ver.

 

Zoals altijd wanneer je het naar je zin hebt gaat de tijd snel, dan spreek je nog een dankwoord en hoop je met heel je Hart dat je dit volgend jaar weer kan en mag organiseren. Het voelt zo goed om mensen blij te kunnen maken.

 

Bij het afscheid kregen de gasten nog een cadeautje mee van BOMONT met een mooie kerstkaart, zomaar, gesponsord gekregen. Ook de plaatselijke ondernemers lijken het belang van onze activiteiten in te zien.

Ondertussen worden er dan taxi’s gebeld jassen gehaald, rollators gezocht en is de middag alweer voorbij. Na het uitzwaaien van de laatste gasten overvalt je dan een leeg (bijna eenzaam) gevoel en wil je alleen nog maar meer en weer.

 

Voor nu allemaal hele fijne dagen en een Hartverwarmend 2017 toegewenst.

 

Vriendelijke groet,

Anita Aerts

 

Verslag Verwendag 2016

Op zaterdag 24 september organiseerde Stichting Hart voor de Zorg weer een Verwendag. We konden gebruik maken van het Grand Café in Buitenrust. Dit jaar hadden we een iets andere indeling van de dag dan andere jaren. We hebben er voor gekozen om een ochtend- en een middaggroep te laten komen, maar wel met zijn allen een lunch te nuttigen.

 

Wij vonden het een succes, het was erg gezellig en niet te druk voor de klanten.
Alle klanten kregen deze dag een schoonheidsbehandeling van leerlingen van Scalda, een manicurebehandeling van leerlingen van Nehalennia en van twee van onze vrijwilligers en ze mochten naar de kapper. Hiervoor hadden we drie professionele kapsters. Er konden sieraden van Bymeiss gekocht worden, er was een kraam met parfum en make-up van Robert en Miranda (de Parfum-stunter) en er waren zelfgemaakte kaarten te koop. 25% van de opbrengst van de verkochte kaarten ging naar het Noodfonds van onze Stichting.


De lunch werd verzorgd door de medewerkers van het Grand Café in Buitenrust. Deze bestond uit een slaatje, een broodje kroket, voor de liefhebbers nog mini broodjes, fruit en koffie/thee/melk/karnemelk. Na afloop kregen alle klanten nog een goodybag mee naar huis. Hierin zat een gekleurd rotan hart aan lint, een klein zakje snoepjes, een doosje chocolade gesponsord door Chocolate Lovers, proefmonstertjes, de sponsorkaart en een pen.

 

 

Wij willen iedereen die zich dit jaar ingezet heeft voor de Verwendag heel hartelijk bedanken! Zonder jullie is er geen Verwendag. Ook de sponsors willen wij via deze weg nogmaals heel hartelijk bedanken. 

 

Wendy Reurink & Corrie Roelse 

Organisatie Verwendag 2016

Verslag Dagje Blijdorp

Op 10 juni was het eindelijk zover ons dagje Blijdorp. Voorgaande dagen hebben we voortdurend op de buienradar gekeken want wat was het nat in Nederland. Maar de weergoden waren ons goed gezind want wat hebben we mooi weer gehad. Een dag als deze ziet er dan toch heel wat plezieriger uit.

 

Om 8 uur vertrokken we uit Middelburg richting Rotterdam en de sfeer zat er gelijk goed in. Geweldig, zo op de vroege morgen, schijnbaar had iedereen wel zin in een feestje, want dat is het elke keer weer. Nadat alle rugzakjes met inhoud voor onderweg uitgedeeld waren werden er lootjes verkocht voor op de terugreis. Voordat we er erg in hadden waren we op de plaats van bestemming. Blijdorp, waar we opgewacht werden met koffie en gebak, het was tenslotte ons feestje.

 

Vanaf 11 uur gingen we in groepjes de Dierentuin in, elk groepje had zijn eigen vrijwilligers en dat werkte want zo wist je altijd bij wie je voor wat moest zijn. Wat is Blijdorp mooi en groot. Wat opviel was dat de dieren het naar hun zin hadden, de stokstaartjes die in hun gedrag toch wel erg veel op mensen lijken en dan ook bekend staan als zeer slimme dieren.

 

Een eindje verder de pinguïns, die het ook bijzonder goed naar hun zin hadden, er was er zelfs een die uit het circus leek te komen en al zijn kunsten in en op het water liet zien.

En dan Bokito die in aanvang nors in zijn grot zat maar voor een banaan van een van onze vrijwilligers toch zijn grot wel uit wilde komen.

Verslag Make-over Woonkamer

 Kent u het programma extreem make-over van de televisie, het programma heeft de mogelijkheid hele gezinnen blij te maken met een woning make-over door samen werken met elkaar?

Nu, ik wel, en het werd een droom die mij niet los liet. Maar waar vind je mensen die zich hier voor in willen zetten, past het binnen onze doelstelling en visie, hoe dragen we de kosten? Met andere woorden waar begin je?

 

De doelgroep was geen probleem, er zijn genoeg huishoudens die we hier heel blij mee zouden kunnen maken. Wie kent ze niet, de huishoudens die van een kleine 900 euro rond moeten komen. Dan hoef je alleen nog maar aan de vaste lasten te denken zoals huur, gas licht en water, de eigen bijdrage van de ziekte kosten verzekering en het eigen risico. Mocht je dan de pech hebben tegen onvoorziene kosten aan te lopen gaat het pas goed mis. Met andere woorden geld voor een schilderbeurt van de woonkamer is er niet bij, laat staan wat nieuwere meubels. 

Soms is het dan zo dat er dingen op je pad komen waarvan je denkt: hoe is het mogelijk, net nu. Dat gebeurde dus, een mail van SWM in mijn mailbox of ik een idee voor een klus had voor het Scalda college uit Goes i.v.m. hun jaarlijkse werknemersochtend. Nou, die had ik, na overleg met onze eigen klussers, die gelijk zeer entiousiast waren gelijk de mail beantwoord. En, wat denk je, prijs.

Na overleg met ons bestuur hadden we de toestemming binnen en konden we gaan plannen. De bedoeling was om bij een alleenstaande klant uit de thuiszorg de woonkamer een make-over te geven. Dit hield in, schilderen of behangen, nieuwe rolgordijnen en overgordijnen en passende meubels uit de kringloop. Vanwege de wel zeer entiousiaste klussers ook de voortuin onkruid vrij en wat nieuwe plantjes.

 

Dan ga je op pad voor sposors en dan blijkt dat Tafel Thuis de lunch schenkt voor de klussers, (en wat voor lunch), dat Kringloopwinkel Roemenie en Ramjburg tegen een wel zeer gerduceerd tarief de meubels verstrekken en dat het Scalda voor de Verf zorgt. Daar word je wel zo blij van!

En dan, voor het eerst hebben we een heuse make-over op 27 mei. Om half 9 rijden we voor, de klant vertrekt naar een vriendin en mag pas in de middag terug komen. Ze weet dat er wat gebeuren gaat maar nog niet wat. We aan de slag. Alles strak gepland, onvoorstelbaar de samenwerking tussen de medewerkers van het Scalda en de klussers van onze klussenservice. Er word gepoetst, geschilderd, lampen, rolgordijnen, schilderijtjes en overgordijnen opgehangen. De voortuin word gedaan, onkruid verwijderd, genoeid en beplant. Wat een werk, wat een verschil, wat een daadkracht, geweldig.

Nadat we nog een bloemetje gekocht hebben voor op tafel, bellen we de klant, ze mag terug komen. Ja, en dan, zelf waren we el tevreden, maar wat vind de klant ervan? Het zag er wel allemaal erg anders uit! 

De reactie is onvoorstelbaar, blijdschap, tranen, geluk. Mw. zegt nog nooit zo’n mooie woonkamer te hebben gehad in haar hele leven. Als klap op de vuurpeil kan ik haar ook nog een bon voor de kapper (gesponsord door Sylvia’s Kniptijd) en de pedicurebon (geschonken door pedicure de Doorloper) schenken. Mw. kan haar geluk niet op.

 

Later schrijft ze de klussers: Graag wil ik iedereen bedanken die van mijn huis een thuis hebben gemaakt. Ik ben nu graag thuis en hoef niet meer te vluchten. Heel erg bedankt. En dat, dat geeft vleugels, en ook dat deel je dan. Mannen heel erg bedankt, jullie waren super, wat een kanjers. Sponsoren bedankt zonder jullie gulle giften was dit niet mogelijk

 

Droom verwezelijkt, op naar de volgende droom!

 

Anita